Центр новин

серп. 17, 2018

Мовчазний зелений велетень


На відміну від більшості голландських компаній, Philips має амбітну стратегію сталого розвитку. Міжнародна організація може розраховувати на компліменти від Грінпіс: «Компанія дійсно відкрила себе заново». 

Whoosh... Whoosh... Whoosh... лопаті ротора турбіни №1 на Буддоккенській вітряній електростанції на виробничій платформі Нелтьє-Янс повільно обертаються, незважаючи на сильні вітряні пориви, що розпрямляють прапори у напрямку вітру. Розташувавшись на висоті 99 метрів із роторними лопатями, які сягають 127 метрів у розмаху, ці вітрогенератори є одними з найбільших на голландських теренах. «Це ніби бути у відкритому морі, зберігаючи ноги сухими», — каже Рік Вассер (Rick Wasser), директор E-Connection. Вітрові турбіни, сім з яких знаходяться на Нелтьє-Янс, є представниками останнього покоління. Їх величезний розмір — донедавна вітрогенератори такого розміру можна було знайти тільки на морі — має такі ж величезні переваги. Вони не лише генерують багато електрики, але і не потребують великих витрат на технічне обслуговування. Через те, що в ущелині Остершельда здебільшого вітряно, генератори продукують енергію протягом усього року, працюючи близько 8000 годин на рік.

 

E-Connection почав розробку вітрової електростанції у 2006 році; весь процес, від проектування до будівництва, зайняв більше 10 років. «Саме так робляться справи у Нідерландах, — говорить Вассер. — Зацікавлених сторін дуже багато, і необхідно враховувати інтереси кожного. Потрібно оцінювати все, від впливу на тварин до відкидання тіней та шумового забруднення». На його думку, у цьому немає нічого поганого: аби залучити підтримку, треба серйозно ставитися до всіх. Приміром, одна природоохоронна організація звернулася до них із запитом звернути увагу на місця гніздування річкового крячку. «Ми зустрілися з ними, щоб обговорити це питання, — пригадує лідер проекту Карел де Дреу (Karel de Dreu). — І ми тоді сказали: «Ми могли б зараз витратити 50 тисяч на юристів, або на будівлю острову, де ці птахи могли б гніздитися». Ми домовилися про це заздалегідь, і популяція крячків на даний момент є численнішою, ніж будь-коли».
 

Були також проведені широкомасштабні дослідження щодо кількості птахів, які можуть потрапити під лопаті ротора. Результати показали, що вона може становити в середньому від 2 до 3 птахів на вітрогенератор. У замороженому стані та з ярликами, на яких вказані дата і назва виду, вони потрапляють до дослідницької лабораторії. «В основному це сріблясті мартини: вони знаходяться у верхній частині харчового ланцюга, і менше схильні звертати увагу на те, куди летять», — зі знанням справи розповідає Воссер. Шумове забруднення також виявилося незручним питанням. Саме тому пластикові зубці, котрі ще називають «совиним пір'ям», з’явилися на лопатях ротора. Вони зменшують рівень шуму до мінімуму, тому їх ледве чутно навіть на відстані 100 метрів.
 

Електроенергію, вироблену на Буддоккенській вітряній електростанції, купує консорціум, до складу якого входять Google, AkzoNobel, DSM та Philips. Варто зазначити, що до цього не долучена жодна енергетична компанія. «Без цих накладних витрат енергія коштує на кілька відсотків дешевше», — зазначає Саймон Брааксма (Simon Braaksma) з відділу сталого розвитку Philips. Компанія справді зробила ставку на купівлю чистої енергії протягом 15 років. «Це був перший раз, коли ми уклали такий довгостроковий контракт на купівлю «зеленої енергії», це стало значною подією», — згадує Брааксма. Philips звик укладати максимально гнучкі контракти з постачальниками, гарантуючи собі можливість контролювати виробничий процес. «Нам справді довелося звернутися до Виконавчої ради для того, щоб почати здійснювати такі довгострокові інвестиції. Але така модель ідеально підійшла для нашої стратегії сталого розвитку. Енергія була також трохи дешевшою, аніж звичайна зелена енергія від енергетичної компанії, тому, врешті-решт, всі лишилися задоволені».

Співпраця між чотирма компаніями є надзвичайно вигідною, адже вони можуть компенсувати коливання в інтенсивності використання енергії одне одним. «Припустімо, нам потрібно трохи менше енергії у наступні кілька місяців; є висока вірогідність того, що, приміром, компанія Google з радістю придбає у нас цей надлишок», — каже Брааксма.
 

Нідерланди встановили мету скоротити викиди парникових газів на 49% у 2030 році. До 2050 року запланований показник скорочення становитиме 95%. Це було визначено у законі щодо зміни клімату, в якому правлячі партії голландського коаліційного уряду у складі Лейбористської партії, Партії зелених та Соціалістичної партії два тижні тому досягли консенсусу.

Втім, переговори щодо питань клімату між екологічними та діловими колами виявилися складними. Невеликого прогресу вдалося досягнути за столом переговорів між дванадцятьма найкрупнішими виробниками викидів вуглецю. Більш за всіх противляться нафтові компанії: якщо цього тижня вдасться досягнути якоїсь згоди, то вона буде складатися, на думку людей, близьких до процесу, винятково з загальних положень. Питання щодо того, хто буде платити за всі ці необхідні інновації, все ще зловісно витає над ринком. Приміром, згідно Shell, уряду доведеться зробити значний внесок у заходи по скороченню викидів — такі як організація сховища CO2 у Північному морі.
 

Поки що більшість цілей транснаціональних компаній щодо сталого розвитку є досить скромними. Наприклад, у своєму щорічному звіті від 2015 року компанія Shell заявила, що зменшення викидів CO2 на 13% в 2050 році є реальним, тоді як TATA Steel вважає, що зниження на 20% у 2030 році є більш ніж достатнім. ​Лише одна велика голландська транснаціональна компанія зі штатом у 74 000 працівників у всьому світі є винятком. Вже через 1,5 року Philips стане нейтральним з точки зору викидів CO2.
 

Наприклад, у Нідерландах компанія працює виключно на чистій енергії, яка постачається вітровими електростанціями у Буддоккені та Краммері. Також Philips незабаром досягне вуглецевого нейтралітету у США та Індії завдяки масштабному використанню сонячних панелей для генерації енергії. У той час, як бізнеси, подібні Unilever та енергетичної компанії NUON, постійно вихваляються своїми зеленими програмами, Philips протягом десяти років мовчки працює над стратегією сталості. Тепер, коли цілі близькі до завершення, мовчазний зелений гігант заявляє про свої зусилля більш публічно. Компанія заслужила міжнародне визнання за свої досягнення: протягом останніх трьох років компанія була обрана «лідером галузі» та «найкращою у класі» за індексом Dow Jones Sustainability Index (зелений Оскар для компаній зі списку).

Shell відчайдушно чіпляється за бізнес-кейс, створений дуже давно, ще в минулому столітті

Те, що вдалося зробити Philips, справді вражає, — каже Джоріс Вейнховен (Joris Wijnhoven), який брав участь у переговорах щодо клімату в якості лідера кампанії з питань клімату та енергетики від імені Грінпіса. — Компанія справді відкрила себе заново. З виробника електронних пристроїв та лампочок вона перетворилася на інноваційну компанію з медичних технологій, яка інтегрувала соціальні цілі та зелену політику в свою бізнес-стратегію. Честь їм та слава». Іншим великим голландським компаніям варто взяти приклад з Philips, говорить Вейнховен. «Взяти, приміром, Shell, що відчайдушно чіпляється за бізнес-кейс, створений дуже давно, ще в минулому столітті. Ця одержимість перекачуванням нафти вже набила оскому. Компанії, котрі не інвестують у сталість сьогодні, програють завтра».
 

«Я дуже пишаюся тим, на що перетворилася компанія». Ще десять років тому компанія Philips найняла Роберта Метцке (Robert Metzke) (45) для розроблення програми сталого розвитку. У дослідження стратегії сталого розвитку, яка була б повністю інтегрована у діяльність компанії, було інвестовано мільярд євро. Крім того, протягом п'яти років 30% доходів мали приносити «зелені» продукти. «У ті часи Philips був організацією з надзвичайно складною структурою, — згадує Метцке. — Компанія складалася з безлічі острівців, в кожного з яких була власна стратегія. Пройшло декілька років, перш ніж я остаточно переконався, що все йде вірним шляхом».
 

Метцке виріс у Східному Берліні; йому було 16 років, коли знесли стіну. Він вивчав прикладну фізику в Університеті Гумбольдта в Берліні, а потім потрапив на журналістику, хоча й вирішив, що ніколи не піде по професійних слідах своїх батьків. Довгий час він писав для престижного журналу Science. Аби «краще зрозуміти світ бізнесу», він подав заяву на працевлаштування до провідної міжнародної бізнес-групи консалтингових компаній McKinsey & Company; на подив Метцке, його прийняли. Протягом часу роботи в McKinsey він працював з Королевою Нідерландів Максимою у рамках проекту з мікрокредитування, а також брав участь в інноваційній платформі, яку запустив тодішній прем'єр-міністр Нідерландів Ян Петр Балкененде. «Ми тоді непогано подискутували, в результаті чого було проведено політику».
 

У 2016 році компанія Philips презентувала свій наступний план «Здорові люди, стала планета», в якому зазначалося, що компанія стане нейтральною у використанні CO2 у 2020 році, а також — що п'ятнадцять відсотків її доходів будуть приносити продукти циркулярної економічної діяльності. Соціальні цілі також стали частиною проекту. Компанія інвестує мільйони євро в «забезпечення доступу 300 мільйонів людей з ​​неблагополучних районів до медичних послуг».
 

Цілі з отримання 70% доходів компанії від продажу екологічно чистих продуктів та припинення викидів відходів на відповідних об’єктах було заплановано на 2016-2020 рр. «І всі ці цілі оцінюються та перевіряються зовнішніми аудиторами, — підкреслює Мецке. — Ми публічно заявляємо про свої цілі та демонструємо свої досягнення. Це варто зробити більшій кількості компаній, — каже він із посмішкою. — Але ми хочемо зрозуміти, який вплив має кожна зубна щітка, електричний чайник та сканер МРТ. У нас також є окремі цілі щодо питання викидів, які здійснюються споживачами та компанією».
 

Обсяг викидів вуглецю компанією Philips у 2013 році склав 812 кілотонн; у 2017-му ця цифра зменшилася до 627. Це включає в себе всі аспекти: виробництво, транспортування, відрядження менеджерів, а також офісні опалення та освітлення у всьому світі. Через 18 місяців Philips вдасться скоротити чисті викиди до нуля у всьому світі, знову та знову підкреслює Мецке. «На даний момент майже вся наша енергія видобувається з вітру та сонця». Крім того, компанія позбулася енергозберігаючих виробничих підрозділів, освітлювальних та аудіопристроїв. «Упорядкування діяльності компанії створило багато нових можливостей, — зазначає він. — Ми скоротили компанію зі стратегічних міркувань, і це дозволило нам зробити сталий розвиток частиною нашої стратегію. Це стало величезним проривом».
 

Колишній топ-менеджер Philips Ян Тіммер (Jan Timmer) жалкує про скорочення свого Ейндховенського дітища. «Гордість Нідерландів втратило довіру», — пише він у своїй автобіографії. Він вважає, що міжнародна компанія, в якій працювало 400 000 працівників за його часів, не мала зменшувати кількість виробничих ліній. «Сьогодні Philips є набагато меншою компанією, ніж могла б бути». «Цікава точка зору, — відповідає Метцке із посмішкою. — Тіммер мав свій шанс тридцять років тому, і суспільство з того часу суттєво змінилося; на мій погляд, зараз ми робимо правильний і необхідний вибір».
 

600 кілотонн викидів вуглецю буде здійснено в 2020 році; Philips компенсує це купівлею еко-сертифікатів і роботою над власними проектами в Африці. «У багатьох місцях ми надаємо доступ до чистої питної води, яку вже не треба кип'ятити на вогнищі. Це значно знижує кількість викидів СО2 і є набагато кориснішим, адже вдихання диму від костру суттєво шкодить здоров'ю».
 

«Ми отримуємо вживані медичні пристрої з усіх куточків земної кулі». Маартен Ховерс (Maarten Hovers), директор відділу відновлення медичних систем у Philips Health Systems в провінції міста Бест Норд-Брабант, крокує крізь склад, оформлений у стилі Ikea та заповнений пластиковою упаковкою та повернених КТ та МРТ сканерів. «Дивіться, Штати, — він вказує на пакувальний лист збоку ящика. — А тут у нас Індія та Росія». Для обміну було відправлено 2 футбольні поля медичного обладнання. Потік старих приладів постійно зростає.

«Торгові представники, що продають новий пристрій, одразу ж роблять пропозицію щодо старого. Це є лише частиною переговорів. Клієнти завжди  отримують гарантію, що ми знову приймемо їх пристрої через декілька років».
 

Whoosh... whoosh... whoosh… Техніки стоять за захисними екранами, що блокують рентгенівські промені, коли КТ-сканер з новим програмним забезпеченням починає крутитися все швидше і швидше, немов центрифуга. Місто Бест прямо втілює в собі поняття циркулярної економіки. У той же час, це чудовий бізнес. Щорічно Philips купує від 300 до 350 списаних пристроїв, вартість яких колись сягала від півмільйона до мільйона доларів, і продає їх на ринку за 60-85% від початкової ціни. «Ми віддаємо перевагу пристроям, яким від 6 до 9 років, — пояснює Ховерс, проходячи повз кімнати, де ці пристрої проходять процес повної очистки. — Ми можемо платити хорошу ціну за відносно нові пристрої, і коли вони залишать цю фабрику, то стануть кращими, ніж були до того».
 

Чисті як скельце, перефарбовані, із заміною усіх уразливих деталей і, що найголовніше, — з оновленим програмним забезпеченням, ці пристрої потраплять до приватних лікарень у Західній Європі та Америці. «Урядовим лікарням, здебільшого, забороняється купувати уживане обладнання, а приватні установи, як правило, не дозволять прослизнути крізь пальці такій величезній знижці на майже новий пристрій».

Чи можемо ми відучити людей сушити волосся щодня протягом десяти хвилин? Чи зможуть вони зупинитися після п'яти, якщо ми встановимо попереджувальний сигнал?

Керівник відділу сталості, стратегії та інновацій намагається визначити межі циркулярної економіки. Це поняття, яке розглядалося, у тому числі, Томасом Рау (Thomas Rau), німецьким архітектором, який працював у Нідерландах. З точки зору Рау, споживачі купуватимуть лише послуги, а не товари. Ви вже сплачуєте за світло замість світильників, за транспортування замість автомобілів, за чисту білизну замість пральної машини. За словами Рау, це може призвести до того, що люди орендуватимуть безліч пристроїв або ділитимуться ними з іншими. Це, у свою чергу, призведе до активнішого повторного використання і, як наслідок, до значної економії ресурсів.
 

Тим не менш, найважчим завданням для Метцке є досягнення цілей щодо циркулярної економіки. «Циркулярна економіка — це фундаментальна трансформація; споживачеві доведеться дивитися на товари по-іншому». Що стосується медичних пристроїв, всі переваги є очевидними. «Ця історія має свої недоліки й переваги, тому викликає довіру». Обмін комп'ютерними сканерами та рентгенівським обладнанням забезпечить подальшу співпрацю між лікарнями та Philips, що гарантує нові довгострокові контракти на технічне обслуговування та заміну обладнання. Лікарні заощаджуватимуть на витратах, отримуючи достойні кошти за свої старі пристрої.
 

А як щодо кавоварки SENSEO? Чи потрібні людям на приватному ринку підписки на каву, за умови гарантії надання у користування кавоварки та самої кави постачальником? А чи готові ми до того, що наш фен через блокчейн інформуватиме Philips про надлишкове використання енергії та необхідність його заміни на новий? Для Метцке це питання далекого майбутнього.
 

Але компанія Philips Lighting (тепер Signify) вже почала співпрацювати з житловими асоціаціями задля встановлення енергозберігаючих світлодіодних ламп в новобудовах з самого початку. «Мешканці часто купують дешевшу лампочку, думаючи насамперед короткострокову вигоду, тоді як світлодіодна лампа не лише є значно дешевшою в довгостроковій перспективі, але й має величезні переваги з точки зору екологічності».
 

Philips також стикається і з іншими величезними проблемами в різних сферах. Наприклад, компанія є ланкою виробничого ланцюжка, котрий в цілому не є цілком нейтральним у проблемі викидів вуглецю. Фабрики, що працюють на постачальників, все ще виробляють значну кількість викидів, а споживачі вдихають їх кожною фіброю своїх легенів. «У нас багато таких постачальників, — говорить Метцке. — Ми все частіше співпрацюємо з компаніями, які з повагою ставляться до людей та планети, приміром, використовуючи перероблений пластик. Це важче, ніж може здатися на перший погляд. Значна частина такої пластмаси досі не відповідає стандартам якості, яким має відповідати наша продукція».
 

Окрема команда Philips працює над тим, щоб зробити постачальників «зеленішими». В контрактах прописуються домовленості стосовно сталості, прав працівників та методів оплати. Партнерства припиняються у випадках експлуатації дитячої праці, масштабного забруднення навколишнього середовища, шкідливих для здоров'я працівників умов праці та невиплати - в рамках політики абсолютної нетерпимості. Philips вже підготував плани покращення разом з десятками постачальників. Інженер-випробувач Philips працює над реконструкцією відновленого КТ-сканера.

Sustainability

Всі результати докладно відображені у щорічному звіті. Наприклад, у 2017 році виробничий ланцюжок мав загальний вплив на навколишнє середовище вартістю у 7,2 мільярдів євро. Лише 215 мільйонів впливу з цієї суми було спричинено Philips. 785 мільйонів можна віднести до впливу постачальників, а цілих 6,2 мільярда євро — на рахунку споживачів.
 

«Це стане найбільшою проблемою, — впевнений Метцке. — І йдеться не лише про ефективність пристроїв, а й про те, яким чином вони використовуються. Чи можемо ми відучити людей сушити волосся щодня протягом десяти хвилин? Чи зможуть вони зупинитися після п'яти, якщо ми встановимо попереджувальний сигнал?». Компанія має навчити користувача цим речам. «Споживач повинен думати про своє споживання та використання приладів; скільки води вам потрібно насправді, аби заварити чашку чаю? Точно не повний електрочайник. Ми також маємо зрозуміти, що потужніший пилосос — не значить кращий».
 

Щороку Philips робить свої пристрої ефективнішими на 3%. «Компанія підтримує екологічний рух на даному етапі, — каже Джоріс Вейнховен з Грінпісу. — В Європі встановлюється багато екологічних стандартів, і Philips наполягає на таких само суворих критеріях, як і ми. В Європі вони є справжніми першопрохідцями».

Енергозберігаючі пристрої часто коштують дорожче. Процес розробки такого продукту не є дешевим. Коли озеленення та прибутковість знайдуть точку перетину у Philips? Чи не нехтує іноді постачальник нагодою зберегти довкілля через зависоку ціну? Чи не припиниться через це виробництво екологічного тримера для бороди? Метцке вважає, що протиріччя між озелененням та прибутковістю є застарілим. «Я не сприймаю це як дилему; ці поняття знаходяться у зовсім різних площинах. Це питання не «або-або», а, радше, «і-і». Ми отримуємо прибуток, адже сталий розвиток потрапив у ДНК нашої компанії та став невід'ємною частиною її стратегії».
 

Саме через наявність прибутку, стратегія сталого розвитку варта довіри, вважає Метцке. «В цьому немає жодного маркетингового грінвошингу, так званого зеленого камуфляжу. Ми цілковито відданні цій стратегії як комерційна компанія. Турбота про людей і планету не суперечить турботі про прибутки. Ми інноваційні та прибуткові саме тому, що приділяємо увагу сталості».
 

Стратегія зеленого бізнесу іноді навіть приносить неочікувані дивіденди, як зазначає Саймон Брааксма. У минулому він був банкіром. Зараз він відповідає за підтримання контактів з інвесторами з позицій сталого розвитку Philips. «Я помітив, що роль сталості для компанії фактично стає все більшою, навіть у сфері фінансів. І мова не лише про великі пенсійні фонди, а й про інші фактори. Зрештою, наша стратегія також забезпечує кращий доступ на ринок капіталу».
 

Оригінал статті можна прочитати на сайті Groene Amsterdammer, або завантажити англомовну версію за посиланням.

Про Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) це провідна технологічна компанія, націлена на поліпшення якості життя людей на всіх етапах континууму здоров'я — від ведення здорового способу життя, профілактики та ранньої діагностики до лікування та догляду у домашніх умовах. Philips володіє глибокою експертизою в сфері споживчих товарів і охорони здоров'я і використовує передові технології для надання комплексних рішень. Штаб-квартира Philips знаходиться в Нідерландах, компанія займає лідируючі позиції в галузі медичної візуалізації, моніторингу пацієнтів і ІТ-систем, а також рішень для персонального догляду і техніки для дому. У 2016 році обсяг продажів рішень Philips для здоров'я і охорони здоров'я склав 17,4 млрд євро. У компанії працюють 71 000 співробітників більш ніж у 100 країнах. Новини про компанію Philips Україна можна знайти на веб-сайті https://www.philips.ua

ДокладнішеЗгорнути

Теми

Контактна інформація

Оксана Балясникова

Оксана Балясникова

PR-менеджер

Тел: +38 (044) 490 98 48

Мультимедійні матеріали

Поділитися в соцмережах